Cel mai mult în weekendul asta cu conferinţe despre social media, campanii şi blogosfera mi-a plăcut faptul că s-au pus întrebări. De obicei la conferinţe nimeni nu pune întrebări utile, ceea ce înseamnă ori că nu s-a spus nimic nou, ori că nimeni n-a înţeles nimic.

În astea trei zile s-au pus întrebări, s-au iscat discuţii în controversă. S-au spus şi multe lucruri cu care eu personal nu sunt de acord, idei pe care eu nu le susţin. S-au tras şi câteva concluzii, clienţii presupun că au mai înţeles câte ceva, bloggerii au mai ascultat şi ei alte puncte de vedere, iar oamenii din agenţii au făcut schimb de experienţă.

Dintre lucrurile cu care eu de exemplu nu sunt de acord: s-a zis la un moment dat că nu e ok să faci modificări unei campanii în timpul ei. Afirmaţia asta e cu dus şi întors. Dacă porneşti o campanie şi observi că ceva nu merge bine, că nu funcţionează aşa cum te-ai aşteptat tu, nu-i normal să reacţionezi, să încerci să repari situaţia astfel încât la final să ai rezultate bune? Sigur, nu-i normal să schimbi total conceptul campaniei de pe o zi pe altă, dar e foarte important să urmăreşti de aproape orice campanie derulată, fiindcă în interval de o jumătate de oră ceva ce a început bine poate continua foarte prost.

Mi-a plăcut ce a scris Costin aici: €œ”Un alt lucru negativ pe care îl aud din ce în ce mai des este faptul că social media / bloggerii sunt văzuţi că duşmani. Total incorect, dacă e să luăm în calcul că nu te poţi gândi la peste 3.6 milioane de utilizatori de internet din România că la duşmanii tăi. Potenţial clienţi, da :-).” Un lucru simplu, banal, dar încă neînţeles de mulţi.

Bloggerii nu sunt de temut. Îmi este uşor să afirm asta, în măsură în care sunt în acelaşi timp şi blogger şi om de agenţie. E uşor să lucrezi cu bloggeri, dacă înţelegi mediul acesta. Întâi asculţi, apoi te implici, şi important e să cunoşti oamenii dincolo de blogurile lor. Zoso de pe blog nu e Vali Petcu din viaţă reală. Seamănă de multe ori, aduce a el, dar diferă totuşi foarte mult.

E bine să implici bloggerii în brainstormingul de campanie, ai putea obţine câteva lucruri deosebite în plus, dar bloggerii nu sunt consultanţi, ei nu sunt experţi. Că sunt unii, 5-10-20 care pot acordă şi consultanţă (în baza unor aptitudini dobândite), asta-i altceva. Dar un simplu cont activ pe twitter, o pagină de Facebook administrată şi un blog citit de un număr de oameni nu te fac specialist în social media.

Din concluziile comunicate în ultima conferinţă:
Şi bloggerii sunt oameni – prima concluzie la #bizsmscamp

Exemplul dat de Victor Kapra cu porcul Ramon care vinde diferite produse în Barcelona a fost inspiraţional. Când o să găsesc un link despre povestea asta, o să-l pun aici. (Victor?) (LE: De fapt nu-l cheamă Ramon, ci Tomas Corsino Luna şi povestea lui a scris-o Victor Kapra aici.)

€œ”Să mergem înainte să alergăm!”

La finalul unei campanii, agenţia trebuie sa dea feedback în ambele direcţii: către bloggeri şi către client.

Social Media se mai numeşte în această tabără şi Special Media 🙂 Iar Ionuţ Tecuceanu e vedetă taberei (fiindcă ne-a cântat la chitară până la 3-4 dimineaţa)! Yet again, Zoso e din 2007. Bauau, am zis!

(poza via Sutu)