Redescopera Romania – Fasangul (ziua I)

Plecat-am din Bucuresti 20 de oameni iubitori de Romania. Ora 5 dimineata nu ne-a impiedicat sa ne prezentam cu zambetul pe buze la Daciile noastre echipate de drum.

In total am parcurs ieri vreo 450 de km, pe traseul Bucuresti – Pitesti –Slatina –Craiova – Drobeta Turnu Severin – Orsova – Mehadia – (Cheile Globului) –  Eftimie Murgu – Bozovici – (Cheile Minisului) – Anina – (Cheile Carasului) – Resita – Statiunea Secu (unde am innoptat la Pensiunea Brandusei).

Primul nostru obiectiv era sa ajungem la ora 12 in Eftimie Murgu, pentru a participa la o traditie locala numita Fasaung. Numai ca pe drum, la vreo 7 km de Slatina, am avut o mica peripetie cu o bucata de gheata la roti, motiv pentru care ne-am oprit intai la service-ul MAC AUTO din Slatina. Ne-am linistit repede cand am vazut print-ul asta acolo. 😛

Partea nasoala a fost ca din cauza opririi la service, chiar daca masina n-a avut nimic, am ajuns un pic cam tarziu in Eftimie Murgu.

Chiar daca n-am prins toata manifestatia, o sa va povestesc un pic ce-i cu obiceiul asta, Fasaungul (sau Farsang, Fasang, Fasanc, cum i se mai spune). El ilustreaza lasatul secului, inceputul Postului Mare. In numeroase sate din Banatul de Sud au loc ceremonii carnavalesti, menite sa puncteze debutul perioadei de austeritate a Postului Mare, dar si inceperea unui nou ciclu al naturii, ingroparea anotimpului rece si inceperea celui cald. Obiceiul fasancului (sau farsang, fasang) se afla sub semnul mastii, o recuzita indispensabila a sarbatorii; la adapostul ei, omul se manifesta plenar si renunta la constrangerile cotidiene.

Ca orice carnaval, si de fasanc asistam la o lume intoarsa pe dos, in care rasul este voios si triumfator, dar si ironic, menit sa nege si sa afirme, sa ingroape si sa regenereze.

Obiceiul, raspandit si prin influenta populatiei catolice (sasii in zona Banatului, iar in Transilvania – maghiarii), s-a suprapus peste obiceiurile cu masti si cu specific carnavalesc ale populatiei romanesti, obiceiuri ce au loc in perioada dintre Craciun si Anul Nou.

Actantii fasancului sunt feciorii comunitatii. Ei se aduna pentru pregatirea obiceiului la o gazda: aici aduna hainele rele pe care le folosesc pentru a se masca, aici pregatesc recuzitele obiceiului.

Fasangul parodiaza principalele ceremonii ale vietii omului: nunta si inmormantarea. In comuna Eftimie Murgu (fosta Rudaria), obiceiul chiar poarta numele de Nunta Cornilor (lemnul de corn era folosit mai demult la hora mare din prima zi a Lasatului Secului, feciorii aveau in mana crengute de corn cu care loveau fetele dragi peste spate, urandu-le sa fie sanatoase tot anul si tari cum este lemnul cornului).

Obiceiul tine de regula trei zile, incepand cu duminica dinaintea Postului. In primele doua zile sunt parodiate obiceiurile de nunta, fara a fi numite, insa “nunti”. In prima zi are loc o procesiune, un “alai” de mascati prin centrul satului. Feciorii mascati (in general masti feminine, ori care ironizeaza pozitiile oficiale – doctori cu siringi fara ac, invatatorul cu o nuia, betivii cu  o sticla cu biberon etc.) rostesc versuri ironice, inflorite cu indecente, la adresa fiecaruia dintre ei. Textele licentioase (se spun si la nunta) atrag fertilitatea naturii in anul care incepe. Gestul lor scoate la iveala greselile din timpul anului trecut, in vederea remedierii lor ulterioare, asa cum se intampla si in timpul unui alt ritual de primavara, denumit alimori, raos,ori strigarea peste sat. In a doua zi, in unele sate, mascatii merg de la o casa la alta si strang oua din care, la sfasitul zilei, fac o omleta pentru toti participantii. Inainte de a primi ouale, insa, mascatii efectueaza in curtea caselor un mic dans intre figurile caruia sunt introduse si o serie de gesturi obscene, care merg pana la mimarea actului sexual.

In ultima zi are loc un ritual de tipul inmormantarea-parodie: intr-un dric improvizat, urmat de preoti falsi si de bocitoare ale caror texte sunt, de fapt, cantece obscene, este asezata o papusa facuta din carpe umplute cu paie. Papusa poarta numele de Nichita, dar poate sa fie denumita si cu nume de personalitati ale vietii publice actuale, cum a fost in 2009, cand papusa purta numele de “Elodia” in unele sate, adeverind puterea de actualizare pe care o are carnavalul. “Nichita” este dotat si cu obiecte cu evidenta semnificatie falica; alaturi de textele obscene, prin exacerbarea sexualitatii, se transcende simpla sceneta populara, obiceiul functionand in registrul virtualitatilor regenerative ale omenirii si ale lumii in general. La sfarsitul zilei, dupa un priveghi parodic, Nichita moare si este aruncat fie in foc, fie in apa.

In cadrul sarbatorii exista un important filon cosmogonic central, dezvaluit prin desele aluzii sexuale, precum si prin secventa de final, arderea sau aruncarea pe apa a lui Nichita, unul din cele mai importante scenarii rituale ale regenerarii cosmice prin moarte violenta.

Intelegerea ceremoniilor fasancului in relatie cu aceste numeroase si importante credinte proprii imaginarului traditional, face din el unul din momentele cheie ale calendarului popular. (sursa: Otilia Hedesan, Lectii despre calendar, Editura Universitatii de Vest, Timisoara, 2005, pp. 165-184)

Poze foarte frumoasa a facut Doru, dar va arat si eu un mic video pe care l-am facut cu telefonul meu:

Mi-ar fi placut sa am mai mult timp sa stau de vorba cu localnicii, sa aflu cum se transmite obiceiul, sa stiu cum isi aleg costumele, ce simbolizeaza fiecare etc.

Ma multumesc insa cu gandul ca aseara am nimerit la o pensiune in the middle of nowhere, fara internet, unde nicio retea de-a noastra, a bloggerilor dependenti de internet, nu avea semnal. A fost placut sa socializam offline, chiar daca pe moment unora nu li s-a parut asa.

Voi reveni cu alte povesti si multe fotografii. Pana atunci, nu uitati ca Redescoperă România este un proiect Petrom, sustinut de BCRDaciaRomtelecomParalela 45 si Muzeul National al Taranului Roman.



6 Responses to “Redescopera Romania – Fasangul (ziua I)”

  1. […] eu, la “datorie” mai erau Nebuloasa, Ruxa, RăzvanBB, Bobby, Siropel, Ana Bulgăr, Elena şi Alina [clickuiţi cu încredere, sunt linkuri către postările lor!]. Dacă am uitat pe […]

  2. coolnewz says:

    interesant! In Germania se numeste Fastnacht sau Fasching!

  3. iYli says:

    He,he, ma bucur sa citesc la tine mai multe informatii despre primul obicei intalnit in cale.
    Spor la aventuri in continuare!

  4. […] Redescopera Romania 2011. Ziua 1 din 7 Oradeanul – Prima zi prin Romania Elena Ciric – Redescopera Romania: Fasangul – ziua 1 Razvan Baciu – Redescopera Romania: Oravita, Moldova Noua si inmormantarea lui […]

  5. Anca Duma says:

    Foarte foarte interesant. Astept cu nerabdare si alte obiceiuri! 🙂 O calatorie frumoasa, plina de zambete sa aveti! 🙂

  6. […] Catherine şi Mira au fost la Prejmer şi au povestit despre Fasching, un obicei care reînvie în fiecare an ca un carnaval de primăvară. Despre fărşang am povestit şi eu acum 2 ani, când am fost în satul Eftimie Murgu. […]

Leave a Reply

css.php