SkirtBike e un eveniment biciclistic destinat cu precădere femeilor. Am mai povestit despre el pe blog, dar dacă încă aveţi nevoie de mai multe detalii vă invit să le citiţi pe site-ul oficial.
Prima ediţie a fost organizată în Bucureşti în 2010, pe ploaie, anul trecut au fost şi mai mulţi participanţi într-o zi excesiv de călduroasă, iar anul acesta am pedalat din nou pe ploaie. Noutatea e că în 2012 evenimentul şi-a luat tălpăşiţele şi către Iași, Arad, Sibiu, Timişoara şi Baia Mare. Toate bune şi frumoase, evenimentul creşte de la an la an şi poate că n-aş fi scris acest articol, dacă n-aş fi citit aceste 3 articole care critică evenimentul, într-o formă sau alta: 1, 2, 3.
Părerea mea e că un astfel de eveniment n-ar fi trebuit criticat şi-o să vă explic de ce:
1) În primul rând fiindcă e un eveniment biciclistic, şi mi-e greu să înţeleg că există biciclisţi care condamnă un eveniment pentru biciclisţi. La fel ca Bikewalk, Masa Critică, Veloparlamentari 2.0, Marşul bicicliştilor, Ciclopromenade nocturne şi altele, SkirtBike îşi propune să promoveze pedalatul prin oraş.
2) Mai mult, îşi propune să promoveze bicicleta ca mijloc alternativ de transport. În București nu există momentan o infrastructură adecvată pentru bicicliști, dar tocmai asta ne dorim să obţinem. Iar pistele de pe trotuar pe care fostul şi viitor primar al capitalei vrea să le mute în subteran nu reprezintă soluţia pe care noi o dorim.
3) Îşi mai propune să înfiripe în mintea oamenilor ideea că bicicleta e un mijloc sănătos de transport. Bicicleta ne dă libertate de mişcare, ne permite să mai mirosim şi-un tei înflorit, să vedem florile plantate pe marginea drumului şi să facem mişcare. Mişcare zilnică, fără să mai plătim abonament la sală, la care oricum nu ne ducem fiindcă suntem prea obosiţi după birou.
4) Mai mult ca oricare alt eveniment biciclistic, SkirtBike îşi propune să promoveze pedalatul în rândul femeilor. Fiindcă da, cele mai multe femei se tem de trafic, de pietoni şi de pedalat în general, şi n-ar trebui să fie deloc aşa. („Ne propunem să redăm femeilor curajul de a pedala în oraș și de a se exprima în stilul lor unic și cochet.”)
5) Skirtbike mai vrea să arate că cea mai mică dintre problemele pe care le au bicicliştii e costumaţia. Ideea e că nu e musai să te îmbraci în blugi pe bicicletă, mersul cu bicicleta la birou nu te împiedică să fii cochetă; poţi să porţi şi rochie pe bicicletă, DACĂ VREI. De aceea toate pozele de la SkirtBike sunt colorate şi prezintă haine super chic, ca să arate că se poate şi aşa. Eu personal anul trecut am purtat datorită bicicletei tocuri mai mult decât aş fi purtat în mod normal. Şi am văzut cu ochii mei bicicliste care fac acelaşi lucru în Bucureşti fără vreo ocazie specială.
5) Skirtbike pune pedalatul într-o lumină cool, dar doar în măsura în care acest lucru ajută celelalte puncte anterioare.
6) Într-adevăr, un procent din totalul de bicicliste care au participat la evenimentul din Bucureşti, au venit cu biciclete închiriate de la centrele gratuite/ieftine din parcuri. Ceea ce-nseamnă că n-au o bicicletă a lor şi că abia au aşteptat un astfel de eveniment ca să facă rost de poze noi pentru profilul de Facebook. Poate. Dar dacă vă spun că am cunoscut personal cel puţin 5 tipe care anul trecut au participat la Skirtbike cu biciclete închiriate iar anul acesta au venit cu bicicletele lor, se schimbă situaţia?
7) SkirtBike a ajuns de mai multe ori în vizorul Ministerului Mediului, prin monitorizarea presei. Punct.
8 ) Skirtbike e mai mult decât un eveniment, e o comunitate a femeilor care folosesc bicicleta ca mijloc zilnic de transport: ne sfătuim unele pe altele şi încercăm în permanenţă să creştem comunitatea. Fiindcă am înţeles că dacă vom fi mai repede mai mulţi, ne va fi mai bine tuturor. (infrastructura n-o să apară decât atunci când toată lumea va fi convinsă că e necesară)
9) Deoarece gradul de bike-friendliness al unui oraș este dat de numărul de femei și copii care merg cu bicicleta;
10) Pentru că deşi au trecut mulţi ani de-atunci, pasajul acesta despre Miţa Biciclista nu pare chiar atât de vechi…: „Miţa avea o plăcere nebună să alerge cu velocipedul, îndeosebi dimineţile – era un antidot după oboseala de peste zi. Târziu descoperise că banalul obicei de la Paris, în Valahia era o extravaganţă nemaivăzută. Aici doar bărbaţii foloseau velocipedul, adesea numai în intimitate. Era prima femeie care-l folosea, drept pentru care, răuvoitorii care nu intraseră în graţiile ei, o numiseră „Miţa Biciclista”.”(sursa)
11) Cu toate acestea, mie personal mi se pare că faţă de anul trecut numărul bicicliştilor (şi-al biciclistelor) din Bucureşti a crescut, şi cred că o să tot crească. Iar meritul este şi-al evenimentelor de acest gen.
Şi-apoi, e uşor să criticăm, găsim oricând argumente pentru orice, dar poate n-ar strica să ne amintim din când în când că Skirtbike e un eveniment iniţiat de două fete care visează, ca noi toţi ceilalţi biciclişti, la un Bucureşti a la Amsterdam. Iar paşii pe care i-au parcurs până acum ajută mult, nu credeţi?
Să pedalăm fericiţi! 🙂
SkirtBike e un alt mod de a promova bicicleta, e suficient de indraznet si neobisnuit pentru a naste critici dar si cele mai frumoase fotografii care ilustreaza articole de ziar si imagini care apar pe tv. E un prim pas spre o normalitate pe care toti ne-o dorim si rezultatele fiecarui SkirtBike sunt evidente: bicicliste care trec de la coolness la practic, femei care isi iau prima lor bicicleta si orase care preiau ideea SkirtBike. Multumim Elena pentru atitudine!
Elena, citisem şi eu zilele astea, toate articolele acelea dar nu m-am împiedicat de ele pentru că mi s-au părut absolut fără argumente. Da, ok, e dreptul fiecăruia să critice sau să nu fie de acord. Dar atunci când critici ceva trebuie să ai argumente clare. Nu de genul… nu fuste scurte că se pierde magia descoperirii… nu zău?
marsul asta a fost pentru mine un exercitiu foarte bun. nu credeam ca o sa pot merge printr-o aglomeratie de biciclisti fara sa cad de cel putin 50 de ori pe suta de metri.
m-am descurcat insa foarte bine. am invatat sa opresc la semafor fara sa ma dau jos de pe bitigla, sa ma incadrez in spatiu limitat, sa merg incet fara sa ma dezechilibrez etc.
ca incepator in mersul prin oras INVETI ENORM daca te uiti cum fac ALTI BICICLISTI.
rochie oricum imi puneam.
deci, nota 10 si multumesc!
Livia, si pentru mine e o provocare sa merg incet, in coloana, printre atatia biciclisti. Fiindca e mult mai usor sa te accidentezi usor. Dar nu cred ca au fost incidente neplacute la SkirtBike.
Sfat: nu intotdeauna ce fac ceilalti biciclisti e bine. Spre exemplu, eu cand ii vad pe cate unii cum se baga printre benzi si printre masini, ii inteleg pe soferii care ii injura pe biciclisti.
SkirtBike este un eveniment frumos si necesar, ca unul sau altul gaseste ceva de carcotit, intotdeauna se gaseste ceva la orice eveniment. Eu am o singura problema, lipsa castii de protectie. Indiferent in ce scop folosesti bicicleta, la ce eveniment mergi, sau indiferent daca este cool sau nu, pune o casca pe cap. Palariuta sau sepcuta nu iti va proteja prea mult tartacuta, la un eventual contact cu ceva dur.
Mmm, eu nu port casca. Am purtat o singura data, la triatlon anul trecut…
Elena, frumos articol, dar am de punctat doua observatii:
1. Asa cum voi, fetele, infierati segmentul ala de barbati care nu-s in stare sa-si tina instrumentele prin rastel, asa si noi dezaprobam participarea acelui segment de fete (unele si bloggerite) care se imbraca intr-un anumit fel si vin la astfel de evenimente doar pentru a atrage atentia asupra inselor. Din pacate cele doua segmente coexista si au nevoie unul de celalalt. (Si) de aici apar criticile in opinia mea.
2. E cam exagerata treaba cu comunitatea de biciclista. La urma urmei, la acest eveniment poate participa oricine. Asta nu inseamna ca adunarea unor sute de fete este o comunitate. Daca http://www.skirtbike.ro/forum avea 15.000 de membre active era alta treaba. Parerea mea.
Dar nici nu poate să crească dacă nu porneşte de undeva, nu crezi? La comunitate mă refer…
Pai, treaba asta cu comunitatea de bicicliste asa am simtit-o eu. Fiindca am vazut deseori intre tipele participante schimburi de informatii, purtate mai ales via Facebook/email: la ce magazin gasesc cos pentru bicicleta, cine vinde o bicicleta olandeza reconditionata cu un pret de maximum … etc. Nu e o comunitate foarte mare, dar cred ca organizatoarele o pot aproxima mai bine, fiindca ele deja le cunosc/recunosc pe fetele participante.
Asta e și părerea mea despre SkirtBike. Sunt pe deplin convinsă că acest eveniment își are locul lui în peisajul urban. Și tocmai din această cauză nu m-am revoltat criticilor tăioase, pe alocuri impertinente, pentru că știu că există mulți oameni ca tine care să înțeleagă scopul evenimentului și promovează mobilitatea urbană mai departe. SkirtBike este o bucurie pentru multe bicicliste, atât în București, cât și în celelalte orașe organizatoare. Bucuria mea este atunci când mă reîntâlnesc cu participantele la SkirtBike pe stradă și mi se întâmplă săptămânal 🙂 Anul acesta a fost prezentă o biciclistă pe care anul trecut echipa SkirtBike a învățat-o să pedaleze, ceea ce e un lucru bun. Și mai frumos a fost atunci când am văzut bicicliste care pedalau pe propria lor bicicletă, când anul trecut m-am ocupat să le închiriez una. Sunt multe lucruri care mă fac să cred că SkirtBike este un eveniment util și a contribuit într-o mică măsură la creșterea numărului de bicicliste în București 🙂
Mulțumim pentru susținere, Elena!
un eveniment frumos nu presupune doar pizduţe îmbrăcate frumos pe bicicletă. când blochezi străzi intregi pe toate benzile pentru a atrage atenţia asupra existenţei bicicliştilor in trafic nu faci decât să atragi ura restului participanţilor la trafic.
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/536570_452909471404614_392106050_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/s720x720/547795_452920011403560_1133332179_n.jpg
Chiar a crescut numarul biciclistelor!