În direct de la Food Bloggers Conference

-3 grade. Zi friguroasă în București. Sală plină, călduroasă (și la propriu, și la figurat) la Hotel Crowne Plaza din București. 

Sunt la Food Bloggers Conference și ziua de azi se anunță interactivă, plină de informații utile, networking și nu în cele din urmă, gustoasă. 🙂 Mai ales cu atâția bloggeri culinari la un loc. 

(Paranteză: Hashtag-ul oficial al evenimentului este #foodbloggers14, dacă vreți să urmăriți ce se scrie. Sau puteți urmări transmisiunea de mai jos)

Cristian Manafu, unul dintre organizatorii acestei conferințe (by Evensys), apreciază că sunt cam 5-700 de bloguri culinare în România azi.

La prima dezbatere, moderată de FLORIN ITU (Blogger, @Crazy Mother Cooker) participă

  • MONICA ROSU, Blogger @Foodiefamily.ro
  • ANA NAIE, Blogger @EasyPeasy.ro
  • MADALIN SIMION, Blogger, @Wine and Knives
  • ANDREEA CRACIUN, Blogger, @Andie.ro

Prima întrebare la care încearcă sa se răspundă e: cum se transformă un hobby în business?

Andreea Crăciun (Andie) mărturisește că datorită blogului are astăzi foarte multe activități auxiliare care îi fac plăcere, dar care îî aduc și bani.

Ana Naie, la fel ca Andie, nu trăiește din blog, dar trăiește 100% din activități derivate din pasiunea ei. După vreo 13 ani de lucrat în marketing (non-food-related) face azi Food Coaching & marketing food-related (contribuie la Cooku-Bau, de exemplu)

Monica zice că fiind antreprenor, n-o sa-și lase business-ul ca să se apuce de gătit. Ea personal nu crede că se poate trăi azi în România doar din scris pe blog.

Mădălin Simion zice că bloggerii de food nu sunt la fel de influenceri ca bloggerii generaliști.  Zoso.ro, spre exemplu, are jdemii de cititorii. “Ce facem noi e un fel de hobby. Ce fac ei e un fel de meserie.”
Ana: ca să câștigi bani din publicitatea pe blog trebuie să faci compromisuri. Noi suntem extrem de selectivi, d-asta oamenii au încredere în noi.

Care ar fi posibilele nișe pe care bloggerii culinari se pot dezvolta, ca să ajungă să și câștigebani din pasiunea asta? Ex: Workshop-uri, evenimente la care bloggerii gătesc pentru alții/învață oameni să găteasca, food photography, tururi culinare (Weekend Gourmet Transilvania), online apps, secret dinners (evenimente culinare găzduite la tine acasă).

Blogurile colective culinare nu merg în România. Contează personalitatea fiecărui blogger, se caută unicitatea. 🙂

Un blog culinar va fi actual întotdeauna, nu are temporalitate. În general articolele culinare au un grad de interes permanent. E bine să scrii des, dar pe de altă parte nu e singura modalitate de a-ți păstra cititorii aproape, ca blogger culinar.

Mădălin Simion e de părere că cititorii caută rețete în funcție de interesele lor, azi te citesc pe tine, mâine pe altul, funcțional.

Ana Naie spun că mulți dintre cititori vin și pentru poveste, nu doar pentru rețete.
Bogdana Dobre, din sală, întreabă: voi nu sunteți certați de către cititori? Iarăși se râde, și se promite că vom reveni asupra acestui subiect.

Șiiiiiii, vine întrebarea: cât ați câștigat voi cel mai mult din blog într-o lună?

Florin Ițu: Nu putem vorbi de rate card-uri, de sume fixe, fiecare proiect diferă.

Mădălin Simion: Se câștigă bani la muncă, și se cheltuie în blog.

Costin Staicu de la restauranteromania.blogspot.ro încearcă să-și spună oful despre credibilitatea celor care scriu, dar cum discuția nu pare să meargă într-o direcție bună, Cristi Manafu ne reamintește că suntem presați de timp.

Revenim la discuția despre etică. Cum faceți voi, credeți că ar trebui marcată publicitatea? Majoritatea celor din panel spun că își marchează articolele scrise la inițiativa unui brand.

Există o frevență acceptată a publicității pe blog? Există overburn?

Andie: Cu siguranță, da.

Există o frevență acceptată a publicității pe blog? Există overburn?

Andie: Cu siguranță, da.

Mădălin: Responsabilitatea apare mai degrabă atunci când există un angajament față de cineva. Cel puțin în cazul unui leneș ca mine.

De ce ar trebui să apeleze un advertiser la voi, și nu la un blogger generalist? Este relevant mai degrabă reach-ul, sau afinitatea unui cititor cu blogul respectiv?

Andie: comunitatea asta a noastră este puțin mai engaged.

Madalin: cititorii nostri sunt si prietenii nostri. Si vorbim despre ceea ce bagi in gura. Cititorii nostri asculta sfatul unuia in care au incredere.

Relația agenție – blogger, do’s & don’ts

Omul de la PR ar trebui cat de cat sa citeasca un pic blogul respectiv, pentru a vedea cu ce rezoneaza omul care il scrie.

Bloggerilor nu le plac “Campaniile surpriza”. Surpriza e ca n-or sa scrie. 🙂

Cel mai mult le plac campaniile in care li se cere si lor inputul. Best case scenario.

De unde vine inspirația?

Mădălin se inspiră din călătoriile pe care le face.

Concluzia primei dezbateri? Trăim ca să mâncăm. 🙂

Florin: Suntem o comunitate si incepem să contăm.

Andie: cel mai important lucru e că ne-am întâlnit și-avem ocazia asta. Împreună putem impune niște standard de etică.

Mădălin: suntem mulți și începem să evoluăm. Chiar se vede evoluția, de la o zi la alta.

Ana: suntem o nișă foarte faină. Cred că oamenii care au o relație bună cu mâncarea sunt un anumit fel de oameni. 🙂

Monica: mi-ar plăcea să văd, pe fiecare blog în parte, pe lângă partea de expert, și o parte de suflet. Să ai curaj să pui și-o parte din tine. (ingredientul secret)

+, asa cum observa Mihai Naie ‏pe twitter: Primii panelisti la #foodbloggers14 sunt de acord: No compromise for money!

14.30 Incepe cea de-a doua sesiune – BLOG KNOW HOW – , deschisă de Larisa Petrini, Managing Partner Saatchi & Saatchi, care-i invită pe bloggeri să facă un pic de chirurgie pe brandul personal. 🙂

Mituri
1. Clienților le pasă de noi.
2. Ceea ce facem noi e diferit

Vizibilitatea e mai importantă decât abilitatea. Cât se poate de adevărat.

Să ne uităm la noi ca la un business. Un model de business. Ce poți face, cum te poți construi, ca să faci și bani din asta.

Brandul personal = sumă de percepții.

• mare oportunitate
• Un drum mai scurt către succes
• Pașaport pentru independență
• A never-ending story
• metaforă

Scrie-ți Misiunea & viziunea personală
Fă-ți un Plan de comunicare
Atenție la toate detaliile (cum te îmbraci etc.)

Emil Calinescu, pe twitter: Diluție de brand. O altfel de definiție a bloggerului generalist. Cu de toate. 🙂

Urmează ANA SIPCIU, Industry Manager la Google, care vorbește despre YouTube, al doilea cel mai mare motor de cautare din lume.

6.5 milioane useri unici din România (fără cei de pe mobil)

Peste 2 milioane de cautari pe food & cooking in ultima luna de zile, in Romania.

Concluzia e simpla: incearca sa ne convinga sa mai parasim WordPress-ul si sa mergem si catre YouTube. 🙂

Recomanda:

  • Youtube creator hub
  • Youtube playbook

Hannibal ante portas!=Hannibal la porți! (Cand pierzi timpul si pericolul e deja la usa)

Continuăm cu Alex Negrea, Head of Facebook Department @SPADA, care zice ca sunt maxim 50-60 de bloggeri care sunt mai vizibili. Dar prezentarea lui e, desigur, despre Facebook si cum ne promovam mai bine.

Cat mai mult continut VIDEO (basic stuff)

Cat mai mult A-B Testing pe pagini (targetare)

Cat mai mult marketing in general (de la monitorizare, optimizare etc.)

Urmează Radu Dumitrescu, fotograf culinar @Grey Wolf Studios. Pe lândă fotografiile cu pisici, fotografiile cu mâncare sunt in top pe internet.

22% dintre cei care posteaza fotografii cu mancare, posteaza fotografii cu mâncare facută de ei.

Doar 4% posteaza tutoriale.

  • Autenticitate
  • Recuzită
  • Iluminare
  • Încadrări

Fotografiile fără umbră nu ma au senzația de “acasă”.
Surse de lumină: lumină naturală, lângă geam, sau cu blitz de sus. Puteți atenua lumina cu un material tranparent.

16.50 Începe și cea de-a treia parte a conferinței (Blog Heroes), cu Adi Hădean, blogger & realizator TV.

“Esența vieții este bucuria. Asta am descoperit eu în ultimii ani.”

“Uneori cel care face mâncarea și cel care o mănâncă sunt una și aceeași persoană. Și-atunci bucuria e dublă, poate fi copleșitoare. știu.”

“Mesajul pe care vreau să vi-l transmit azi e să vă gândiți mai des la cuvântul ăsta, bucurie.” Să fim ceva mai bucuroși când facem mâncare.

Anca Feodor, blogger @Cookie Jar

Acum 4 ani lucra într-o multinațională (clasic :P), azi face torturi minunate, pentru că și-a descoperit pasiunea și prin intermediul blogului.

null

Codruța Popa, blogger codrudepaine.ro

Odată ce-a descoperit pâinea cu maia, a renunțat la arhitectură. “Pur și simplu nu m-am putut opri.”

“Chiar trăiesc într-o lume ideală, în care nu am niciun motiv de stres, și fac exact ceea ce-mi place.” Câți dintre noi pot spune acelasși lucru, oare?

“Blogul e pentru incepatori. De aceea voi scrie o carte.”

Cristina Mazilu, publisher BBC Good Food & blogger, zice ca n-a avut o strategie. Primul blog l-a deschis in 2006, fiindca ii placea foarte mult ce scria Ana Sipciu.

Scria pe blog pentru ca nu mai avea timp, si astfel prietenii mai aflau ce mai facea.

In 2009, a fost invitata la o masa intre prieteni, si i-a placut cum se aduna oamenii in jurul mancarii. Asa ca si-a chemat si ea prietenii la masa; cam asa a inceput.

A invatat sa gateasca scriind pe blog, practic.

Întrebare de la moderatorul Marius Tudosiei: Dacă ar fi să vă implicați toți patru într-un proiect acum, ce nume ar purta?

  • Adi: Don’t drink & cook (Cât vin pui în mâncare, atât poți să-ți permiți și tu ca bucătar într-un pahar 🙂 )
  • Anca: Pâine și circ
  • Codruța: Fericire pe pâine

Întrebare din public: Cât timp îî ia unui blogger să ajungă profesionist? Și cât timp îî ia unui blogger profesionist să ajungă bucătar profesionist?

Adi Hădean: Profesionist ești atunci când îți permiți să trăiești din asta.

Mazilique: nu extrasul de cont te validează.

Recomandare de carte: 

Mazilique: How to cook everything (Mark Bittman)

Codruța: Bread (Jeffrey Hamelman) & Advanced Bread & Pastry (Suas) 

(N-am auzit ce-a răspuns Anca, scuze!)

Adi: Larousse Gastronomique & cărțile lui Radu Anton Roman

Mulțumim, doamnelor & domnilor invitați (220 oameni prezenți), mulțumim sponsorilor (LIDL, Staropramen, Nikon, Napolact, Floriol). Se pare că bloggerii culinari sunt cei mai fericiți bloggeri (și oameni). 🙂 “Și toate cărțile de cooking se termină cu happy-end.” (Manafu)

 

Închei aici transmisia, petrecerea se mută la Divan! 🙂



3 Responses to “În direct de la Food Bloggers Conference”

  1. Cristi says:

    Hai cu updateul :D, ca feedul live e oprit.

  2. […] promoționale ale sponsorilor. Evenimentul a fost transmis live pe internet (și draga mea Elena l-a updatat pe măsura desfășurării). Dacă doriți să urmăriți dezbaterile, înregistrarea […]

Leave a Reply

css.php