Fiind in sesiune, invatam zilele trecute pentru examenul de marketing turistic, cand am ajuns la capitolul despre obiectivele si strategiile de marketing in turism, mai exact la  modalitatile de fundamentare a strategiilor de marketing in turism.

In marketingul turistic, segmentarea pietelor turistice se poate realiza dupa segmentarea bazata pe descrierea calatoriei si dupa segmentarea bazata pe descrierea turistului.

In segmentarea bazata pe descrierea turistului, marketerul isi concentreaza atentia asupra persoanei care efectueaza calatoria, iar Kotler vorbeste despre segmentarea geografica, segmentarea socio-demografica si segmentarea psihografica.

Aceasta ultima segmentare, cea psihografica, se bazeaza pe tratarea personalitatii, atitudinilor si activitatilor consumatorilor. Conform acestei segmentari, Stanley Plog a propus in 1974 clasificarea turistilor in doua grupe extreme: psihocentrici si alocentrici.

Si uite asa mi-am dat eu seama ca in 90% din cazuri (aproximare din burta, evident) sunt un turist alocentric. Asta-nseamna ca prefer:

  • ariile neamenajate din punct de vedere turistic
  • descoperirea si trairea de noi experiente
  • noutatea si cat mai multe destinatii
  • activitate cat mai intensa
  • avionul sau alte mijloace de transport rapide
  • cazarea in hoteluri sau lanturi hoteliere bune, nu neaparat moderne, avand o gama variata de servicii turistice complementare
  • intalniri si discutii cu cat mai multe persoane necunoscute
  • aranjamentele sa includa numai transport si cazare pentru a permite o flexibilitate si o libertate considerabile pe parcursul calatoriei.

Pe de alta parte, psihocentricii prefera familiarul/obisnuitul, aleg activitatile obisnuite in locurile de destinatie, prefera soarele si relaxarea sau un nivel redus de activitate, aleg destinatiile la care pot ajunge cu mijloc de transport propriu, prefera hotelurile si restaurantele clasice, atmosfera familiala, distractiile de tip familiar, absenta unei atmosfere competitive si intotdeauna aleg pachetul turistic cat mai complet.

Tu unde te incadrezi?

( Multumesc, Felicia Stancioiu – „Strategii de marketing in turism” pentru inspiratie )