Acum 4 ani de zile, cineva şi-a propus să contribuie pe bune la creşterea şanselor de supravieţuire şi la îmbunătăţirea calităţii vieţii copiilor bolnavi de cancer din România. Şi uitându-mă acum înapoi, a reuşit să facă multe.

În 2009 a iniţiat apariţia Registrului Naţional al Cancerelor la Copil. Acesta reprezintă prima bază de date naţională a tuturor cazurilor de cancer la copil din România, fiind o condiţie esenţială pentru elaborarea unei politici de sănătate în domeniu şi pentru integrarea oncologiei-pediatrice româneşti în circuitul cercetării internaţionale.

A dezvoltat, împreună cu institutele oncologice din România, un program de formare specifică pentru medici de familie şi pediatri, cu scopul de a-i asista pentru o recunoaştere şi orientare rapidă a simptomatologiilor suspecte şi o bună comunicare cu pacienţii şi părinţii; iar în 2010, şansele de vindecare ale copiilor care s-au îmbolnăvit de cancer au fost mai mari decât în 2006, datorită numărului mai mare de cazuri diagnosticate în stadii incipiente. Ponderea cazurilor de cancer la copil, diagnosticate în stadiile de început I-II a crescut cu 20 % (2010 vs 2006 – Institutul Oncologic Cluj).

În scopul informării şi instruirii cadrelor medicale în privinţa cancerului la copil, din anul 2009, a lansat Portalul de Oncopediatrie (www.oncopediatrie.ro). Acesta conţine o platformă de educaţie medicală la distanţă, adresată medicilor de familie şi specialiştilor din ambulator, împreună cu o varietate de resurse de informare şi comunicare despre cancerele copilului.

Din anul 2007 şi până în prezent, 2.200 de medici din Bucureşti şi alte 15 judeţe ale ţării au participat deja la cursuri şi peste 4.500 de medici au fost expuşi la informarea şi comunicarea privind acest subiect.

Cel puţin 40 de cazuri noi diagnosticate din anul 2008 până în vara acestui an fost identificate ca fiind adresate direct de către medici participanţi la cursurile din cadrul programului. Specialiştii oncopediatri consideră acest rezultat remarcabil, având în vedere faptul că este vorba despre o boală rară, un medic de familie putând să întâlnească un singur caz în întreaga sa carieră.

La un moment dat a constatat că nu de puţine ori, din cauza carenţelor de informare şi comunicare şi a lipsei suportului psiho social, familiile amână, resping sau nu respectă tratamentul de specialiatate, sperând în remedii miraculoase. De aceea a ales să susţină dezvoltarea Grupurilor de Suport care să informeze, încurajeze şi să însoţească deopotrivă copiii şi părinţii pe parcursul dificil al bolii, terapiei şi reinserţiei sociale. În acest sens, din 2008, oferă sprijin pentru extinderea în Bucureşti a activităţilor Asociaţiei „Little People” din Cluj, care de 15 ani oferă suport psihologic profesionist micilor pacienţi din oraşul de pe malul Someşului. În prezent, asociaţia acordă suport copiilor bolnavi de cancer internaţi în secţiile de oncologie pediatrică din Cluj, Bucureşti, Timişoara şi Iaşi, reuşind astfel să acopere, la nivel naţional, mai mult de 80% dintre aceştia.

Acest cineva este compania Danone, care deşi se ocupă de 4 ani de zile de acest program, aseară a fost prima oară când l-a comunicat!

Noua campanie de comunicare menită să informeze şi să educe publicul larg are un mesaj puternic şi optimist:  Diagnosticat  la timp, cancerul la copil se poate vindeca! şi foloşeste elemente grafice optimiste, crâmpeie din desene ale copilăriei şi din poveştile în care Binele învinge Răul. „Povestea continuă” este mesajul expoziţiei foto pe care am văzut-o aseară, realizată de Alex Gâlmeanu, care surprinde optimismul şi puterea cu care copiii de pe secţiile de oncopediatrie luptă cu boala şi felul în care veselia şi inocenţa copilăriei invadează saloanele spitalelor. (Alex Gâlmeanu: „Rolul meu a fost să documentez o stare de spirit. […] Am descoperit nişte repere, mi-am modificat felul în care mă raportez la viaţă. Am învăţat lecţii de viaţă extrem de valoroase de la nişte copii foarte mici, dar foarte luptători.”)

În realizarea campaniei s-au implicat cu tot sufletul membrii Asociaţiei Little People şi ai clubului Temerarii, iar eroina filmuleţului de promovare este Rodica – unul dintre tinerii care au reuşit în lupta împotriva cancerului! Noi, împreună, putem să ne asigurăm măcar că mesajul e transmis mai departe: Facebook, Twitter, WordPress, G+, venim!