Azi m-am trezit cu gândul că vreau să învăţ să scriu (mai) bine. Şi păşind în aula Universităţii Româno-Americane l-am auzit pe Cristian Lupşa, editorul „Decât o revistă”, zicând că aşteaptă de patru ani de zile pentru această sâmbătă în desfăşurare. (The power of storytelling)

Entuziasmat că a reuşit să organizeze această conferinţă de jurnalism narativ, ne-a prezentat pe rând speakerii de azi: Laurie Hertzelsenior editor Minneapolis Star Tribune, unde lucrează de 15 ani, Pat Walters, producător la Radiolab,  Alex Tizon, deţinător al unui Pulitzer şi profesor la University of Oregon şi nu în cele din urmă Jacqui Banaszynski, un reporter premiat cu Pulizer, care în prezent predă şi învaţă jurnalişti din toată lumea. Pe scurt, oameni cu ani de scris mai mulţi decât anii mei trăiţi.

Şi fiindcă toate prezentările au fost în engleză, mi-am notat şi eu câteva idei brute mai jos. Dar discursurile lor au fost mult mai frumoase de atât. Cursive, pe înţelesul oricui, şi totuşi cu atât de multe dedesubturi.

Laurie Hertzel:

We tell stories to make sense of the confusion in our lives.

In journalism the power is in the truth.

We make stories out of everything and it is natural to write them down.

Empathize!

There are stories everywhere, go out and find them. And tell them.

 

Pat Walters a urcat pe scenă cu un dorky look, şi-a păstrat pixul la ureche pe tot parcursul prezentării. (În timp ce Laurie vorbea, Pat Walters şi  Jacqui Banaszynski îşi luau noţite ca doi stundenţi model. Iniţial am crezut că-şi pregăteau prezentarea lor, dar apoi l-am văzut pe Pat luându-şi notiţe şi după ce-a coborât de pe scenă)

Îl găsiţi la The  AtavistPop-Up Magazine, Radiolab. De la el am înţeles că ne putem folosi de gadget-uri ca să multiplicăm efectele unei poveşti bine spuse. Şi e musai să urmăriţi acest clip, durează 3 minute, dar promit că vor fi trei minute bine petrecute.

 

De Alex Tizon mi-a plăcut cel mai mult, poate şi fiindcă a scris despre multe şi diverse subiecte şi ştie şi cum să povestească asta. (Un fel de poveste în poveste). El a petrecut vreo 10 ani fără să-şi dea seama exact care sunt temele lui, fără să fie conştient de ele. Dar m-a ajutat pe mine azi să înţeleg cât de mult îmi plac poveştile oamenilor care au plecat să locuiască departe de locul în care s-au născut.

In the first 10 years I didn’t know what I was doing, or what my soul wanted (if I can talk about soul at a journalism conference :P)

I wanted to express my own, but I didn’t know it.

How do I tell the story, how do I tell the story? That is the question. How do you cover something that is that big? The secret is to cover little pieces of a big story.

Smell is the sense which is most connected to your memory – write with all the senses!

6 things to think about:

1. Know your themes (his: grace, identity, conquest, exile)

2. Cultivate your senses (see more vividly, hear more accurately, empathize etc.)

To be a good writer you don’t need to be the smartest person in the room, you only need to be the best observant.

3. Everybody has a story.

4. Boldly go where no man or women has gone before.

5. Dig deep.

6. Embrace torment.

Write about change, all of the reporters speaking today have written about change! What a fantastic way to be a crucader!

 

 Jacqui Banaszynski are un chip foarte expresiv, ca tipa din Afganistan (Nasir Bagh).

We’re not talking about facts, scenography (what he/she said), we’re talking about life.

If you don’t put your heart in journalism, then you’re not doing journalism as it could and should be done.

A passion for society’s right to that passion.

Emotional intelligence – reporting with your heart.

Minimize harm!

Your loyalty also has to be towards the reader.

1 . Know the purpose of your story;

2. Be very very clear with your subjects;

3. Be aware of all of the people you need to be loyal to;

6. Find the alternatives; (Personal values and professional issues)

7. Get closer to the story.

La finalul prezentărilor a fost timp şi pentru întrebări din sală şi mi-au plăcut mai ales aceste două întrebări:

-Care a fost cea mai bună poveste pe care n-au apucat s-o scrie, din diverse motive sau sub diverse circumstanţe?

-Au scris vreodată o poveste plecând de la postare pe blog sau un status update pe Facebook?
Au fost câteva ore bine petrecute, sau, aşa cum spunea prietena mea, cea mai bună investiţie din ultimul timp. Sunt convinsă că oamenii de publicitate (Marian Enache de la Brandstalk, Sorin Psatta de la BBDO, Sorin Tranca de la Friends Advertising, Sorana Savu de la Premium Communication ş.a.) prezenţi în sală sau jurnaliştii (Cristian Lupşa, Vlad Mixich etc.) au considerat la fel.